Archief

Slide
SpelenPlay
Dwang01
Dwang02
Dwang03
Dwang09
Dwang07
Dwang06
Dwang05
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2020

Een introductie film (5 minuten) voor de nieuwe tentoonstelling van Gedenkstätte Augustaschacht, over de context van dit nazi arbeids heropvoedingkamp nabij Osnabrück.

 

Toen de vraag kwam of ik deze film wilde maken, dacht ik meteen: begin bij de houtskool animaties van William Kentridge. Teken, veeg uit, teken, veeg uit, teken…

Met dank aan:

Marijke Schurink, Michael Gander, Ralf Siebenand, Herman Schlooz, Jan van Delft en
Janine Doerry, Lennart van Wylick, Thomas Costbudde, Manfred Pomorin, Coen Kerkhof, Rüdiger Rosenhagen, Christof Henken, Luca Langnau, Christina Neese.



2019

Waterbus is onderdeel van Nahtzeit, een lokatietheater in Osnabrück.

De regie is in handen van Katrin Orth, muziek wordt gecomponeerd door Ralf Siebenand. Het is een productie van het Piesberger Gesellschaftshaus.

Slide
Hoofding laag
SpelenPlay
RoundMIRN26RoudnAnsRoundAvondwind kopiëren
RoundMIRN25IMG_3835
RoundMIRN24IMG_0948
RoundMIRN23IMG_3845
RoundMIRN22IMG_0883
RoundMIRN21IMG_0849
RoundMIRN20IMG_3839
RoundMIRN19IMG_3822
RoundMIRN18IMG_0784
RoundMIRN16IMG_3817
RoundMIRN15IMG_3819
RoundMIRN14IMG_3809
RoundMIRN13IMG_0676
RoundMIRN12IMG_0640
RoundMIRN11IMG_0625
RoundMIRN10IMG_0562
previous arrow
next arrow



2018

Over dit project schreef Alphons ter Averest van het MIR-project:
“Theo van Delft vertrouwt op de bezieling van materie, een antroposofisch principe dat al zichtbaar was in het begin van zijn kunstenaarschap toen hij werkte met ijs en vuur. Het bewustzijn van de innerlijke en de uiterlijke wereld wordt bevestigd door observaties en bespiegelingen. Camera en spiegel zijn het gereedschap om de relatie tussen mens en zijn omgeving te bevestigen. Ruimtes spelen daarom ook een belangrijke rol in de projecten van de kunstenaar, het zijn de cellen die zijn universum beschrijven.

In MIR hangt een mobile van voorwerpen voortdurend op zoek naar balans. Het wordt gestuurd door het kleinste briesje of de luchtcirculatie die iedere bezoeker vergezelt. Dat bevestigt de interactie tussen de voorwerpen en de personen in de ruimte. Het danstheater Rùm  met Kiki Boot, Lenna Schouten, Anniek Pically zal op een aantal momenten in de week korte dansimprovisaties uitvoeren in de ruimte met live muziek van Sander Hop. Overdag is het een solo in reactie de ruimtelijke installatie. s ‘Avonds zijn het 3 solo’s waar de danser de confrontatie aangaat met videobeelden van zichzelf.”

Round and Round II kent drie fases:
Ochtend: Een ijle mobiel in de MIR tent wordt bewogen door achtereenvolgens zout, water en wind.
Dag: de dansers reageren in een solo op de beweging van de mobile vanuit één van de drie emoties: afkeer, jaloezie of begeerte.
Nacht: Versmelting van mobile,  live dans, videoprojectie en muziek.

previous arrowprevious arrow
RoundandRoundstill
Round And Round
next arrownext arrow



2018

Met Danstheater Rùm ontwikkel ik een idioom met beelden van een 36oº camera om een installatie en mogelijk voorstelling te maken. De beelden vind ik fascinerend om mee te werken omdat het een sterke metafoor is voor hoe we allemaal het centrum van ons eigen universum zijn. We leven allemaal in onze eigen bubbel, alsof die los staat van de omgeving. Daar geef ik met deze beelden commentaar op.

Als inspiratie voor de karakters van de verschillende wereldjes gebruik ik het boeddhistische principe dat je de vijf negatieve emoties kunt omvormen tot een positieve kracht. Zo kan woede gezuiverd worden tot doorsnijdende helderheid, hebzucht kun je omzetten in onderscheidend gewaar zijn.

 

01steinbercherLikinmderwagenleeg01
02steinbrecher Rainer02
03steinbrecherKinderwagen03
04Steinbrecherleunend04
05steinbrecherboven05
06Ralf06
08saalmensen08
09saalleeg09
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

dwetendeventerclosecmyk_1200
dvoelen_1200 kopiëren
denkenenwetendeventer_1200 kopiëren
denkendeventer_1200
Slide
SpelenPlay
eyes_900
denken_mallen_900
previous arrow
next arrow



2020

Afgietsels van plekken in mijn lichaam waar je naar binnen kunt kijken. Een serie van 3 video objecten waar een mini beamer in  beelden projecteert in giethars afgietsels. ‘Denken’, ‘Weten’, ‘Voelen’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

sansissue08_1200
sansissue07_1200
sansissue06_1200
sansissue05_1200
sansissue04_1200
sansissue03_1200
sansissue02_1200
sansissue01_1200
Slide
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



Een video installatie als onderdeel van Linie in  Lichterlaaie 2016, met 7 projecties op vloer en wand van de kazematten van Fort Lunet IV in Utrecht. Uitgangspunt was de monotone afzondering van de bewoners van het waterliniefort.

Met de externe link zie je een 360 º impressie w.aar je doorheen kunt bewegen