Archief

Slide
PlayPlay
BronOpdefotoHoogcontrast1200
BronToeschouwers1200
bron in expo
IMG_4078
IMG_4088
IMG_4134
IMG_4204
IMG_4207
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2021

Een dorpspomp van zuiver ijs,
hij smelt voor je ogen weg.
Prachtig transparant, twinkelende belletjes lucht
De druppels vallen snel, maar het ijs verdwijnt heel traag.

Is het een vraag over natuurlijke hulpbronnen,
die wij schaamteloos verbruiken?

Is het een pomp in gedachten die is geprojecteerd in water, gestold maar tegelijk vluchtig, zoals alles wat is gemaakt?

Of is het een echo van een Zen kōan,
Als een pomp zelf de stroom is?

 

Het afgietsel van deze Franse dorpspomp lag al jaren in mijn atelier. Het wachten was op het juiste moment, de juiste plaats. Toen Gerard de Kleijn mij vroeg voor Expo Elleboog wist ik, nu is het tijd voor de ijspomp.

 

IJs als materiaal om beelden mee te maken duikt af en toe op in mijn werk. Het is een oerelement, maar ook heel vluchtig. Het verdwijnt onder je ogen. Het maakt vergankelijkheid tastbaar.

Eerder gebruikte ik het smelten als een trage motor voor een fysieke beweging. Nu is het eindelijk gelukt om het iis transparant in te vriezen. Het mag het in al zijn schoonheid een mentale beweging oproepen. Kan een bron zichzelf voorbrengen?

 

De pomp is te koop, je krijgt de sokkel te leen zo lang als de pomp er op staat.

 

Heb je de Bron gemist tijdend Expo-Elleboog? beleef hem tijdens het atelier weekend:
25 en 26 september, 11 tot 17 uur
Charlotte de Bourbonlaan 18
Amersfoort

Slide
PlayPlay
Dwang01
Dwang02
Dwang03
Dwang09
Dwang07
Dwang06
Dwang05
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2020

Een introductie film (5 minuten) voor de nieuwe tentoonstelling van Gedenkstätte Augustaschacht, over de context van dit nazi arbeids heropvoedingkamp nabij Osnabrück.

 

Toen de vraag kwam of ik deze film wilde maken, dacht ik meteen: begin bij de houtskool animaties van William Kentridge. Teken, veeg uit, teken, veeg uit, teken…

Met dank aan:

Marijke Schurink, Michael Gander, Ralf Siebenand, Herman Schlooz, Jan van Delft en
Janine Doerry, Lennart van Wylick, Thomas Costbudde, Manfred Pomorin, Coen Kerkhof, Rüdiger Rosenhagen, Christof Henken, Luca Langnau, Christina Neese.

RoundMIRN00Tekengebied 1nacht
RoundMIRN01IMG_3742
Drukwerk
RoundMIRN03IMG_3747
RoundMIRN04IMG_0467
RoundMIRN05RoudnAnsRoundAvondzout kopiëren
RoundMIRN06IMG_3785
RoundMIRN07IMG_3767
Drukwerk
RoundMIRN09IMG_3805
RoundMIRN10IMG_0562
RoundMIRN11IMG_0625
RoundMIRN12IMG_0640
RoundMIRN13IMG_0676
RoundMIRN14IMG_3809
RoundMIRN15IMG_3819
RoundMIRN16IMG_3817
Drukwerk
RoundMIRN18IMG_0784
RoundMIRN19IMG_3822
RoundMIRN20IMG_3839
RoundMIRN21IMG_0849
RoundMIRN22IMG_0883
RoundMIRN23IMG_3845
RoundMIRN24IMG_0948
RoundMIRN25IMG_3835
RoundMIRN26RoudnAnsRoundAvondwind kopiëren
previous arrow
next arrow



2018

Over dit project schreef Alphons ter Averest van het MIR-project:
“Theo van Delft vertrouwt op de bezieling van materie, een antroposofisch principe dat al zichtbaar was in het begin van zijn kunstenaarschap toen hij werkte met ijs en vuur. Het bewustzijn van de innerlijke en de uiterlijke wereld wordt bevestigd door observaties en bespiegelingen. Camera en spiegel zijn het gereedschap om de relatie tussen mens en zijn omgeving te bevestigen. Ruimtes spelen daarom ook een belangrijke rol in de projecten van de kunstenaar, het zijn de cellen die zijn universum beschrijven.

In MIR hangt een mobile van voorwerpen voortdurend op zoek naar balans. Het wordt gestuurd door het kleinste briesje of de luchtcirculatie die iedere bezoeker vergezelt. Dat bevestigt de interactie tussen de voorwerpen en de personen in de ruimte. Het danstheater Rùm  met Kiki Boot, Lenna Schouten, Anniek Pically zal op een aantal momenten in de week korte dansimprovisaties uitvoeren in de ruimte met live muziek van Sander Hop. Overdag is het een solo in reactie de ruimtelijke installatie. s ‘Avonds zijn het 3 solo’s waar de danser de confrontatie aangaat met videobeelden van zichzelf.”

Round and Round II kent drie fases:
Ochtend: Een ijle mobiel in de MIR tent wordt bewogen door achtereenvolgens zout, water en wind.
Dag: de dansers reageren in een solo op de beweging van de mobile vanuit één van de drie emoties: afkeer, jaloezie of begeerte.
Nacht: Versmelting van mobile,  live dans, videoprojectie en muziek.

sportglobe2018D1200
sportglobe2018A1200
sportglobe2018C1200
sportglobe2018B1200
sportglobe2018E1200
zusvanjudoer1200
Sportvrouw2018YoniHeering
Sportgala Amersfoort 2018
PlayPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow


2018

Tijdens het Amersfoorts Sportgala zet de stad sporters uit de Keistad  een feestelijke avond in het zonnetje. Wie is dit jaar verkozen tot Sportman, Sportvrouw, Sporttalent en Sportploeg van het jaar?

De winnaars ontvangen de Amersfoortse Sportglobe, een speciale prijs ontworpen door Theo van Delft. Omroep EVA doet verslag van de aanbieding van de prijs.

over het ontwerp:

In gesprekken met sporters viel me één uitspraak bijzonder op: ‘Medailles zijn voor de buitenwacht, voor mij als sporter telt iedere overwinning op mijzelf.’ Door alsmaar te werken aan nog een betere versie van zichzelf stijgt de sporter boven zichzelf uit. Dit streven gaat verder dan de wereld van de sport alleen, het kan symbool staan voor de levenshouding die zo kenmerkend is voor deze tijd: het beste uit onszelf halen.

 

(meer…)

previous arrowprevious arrow
RoundandRoundstill
Round And Round
next arrownext arrow



2018

Met Danstheater Rùm ontwikkel ik een idioom met beelden van een 36oº camera om een installatie en mogelijk voorstelling te maken. De beelden vind ik fascinerend om mee te werken omdat het een sterke metafoor is voor hoe we allemaal het centrum van ons eigen universum zijn. We leven allemaal in onze eigen bubbel, alsof die los staat van de omgeving. Daar geef ik met deze beelden commentaar op.

Als inspiratie voor de karakters van de verschillende wereldjes gebruik ik het boeddhistische principe dat je de vijf negatieve emoties kunt omvormen tot een positieve kracht. Zo kan woede gezuiverd worden tot doorsnijdende helderheid, hebzucht kun je omzetten in onderscheidend gewaar zijn.

 

01steinbercherLikinmderwagenleeg01
02steinbrecher Rainer02
03steinbrecherKinderwagen03
04Steinbrecherleunend04
05steinbrecherboven05
06Ralf06
08saalmensen08
09saalleeg09
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

dwetendeventerclosecmyk_1200
dvoelen_1200 kopiëren
denkenenwetendeventer_1200 kopiëren
denkendeventer_1200
Slide
PlayPlay
eyes_900
denken_mallen_900
previous arrow
next arrow



2020

Afgietsels van plekken in mijn lichaam waar je naar binnen kunt kijken. Een serie van 3 video objecten waar een mini beamer in  beelden projecteert in giethars afgietsels. ‘Denken’, ‘Weten’, ‘Voelen’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

sansissue08_1200
sansissue07_1200
sansissue06_1200
sansissue05_1200
sansissue04_1200
sansissue03_1200
sansissue02_1200
sansissue01_1200
Slide
PlayPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



Een video installatie als onderdeel van Linie in  Lichterlaaie 2016, met 7 projecties op vloer en wand van de kazematten van Fort Lunet IV in Utrecht. Uitgangspunt was de monotone afzondering van de bewoners van het waterliniefort.

Met de externe link zie je een 360 º impressie w.aar je doorheen kunt bewegen

Op de mogelijke lokatie van inslag van de meteoriet van Diepenveen.

Onder luid gesis viel hij voor de voeten van een dagloner in het zand op 27 oktober 1873. Ruim vier miljard jaar zwierf hij door de ruimte, nog vóór de aarde zijn vorm vondt. De korte flits van de landing is alles wat je hier ziet.

Als ik omhoog kijk waar hij vandaan komt, val ik in de put van de tijd, voorbij de oorsprong. Kan ik zo lang denken, zo’n kort moment opmerken?

Onderdeel van het kunstwandelproject ‘Om even bij stil te staan’