Archief



2023

Deutsch unten

FreiSand

Waarop maandag de auto’s voorbijrazen werd op zondag door 35 burgers een grote zandtekening gemaakt. Florale motiven en ideeën voor herinrichting van de straat prikkelden de voorbijganger. De geconcentreerde tekenactie verstilde de deelnemers.

Während am Montag die Autos vorbeirasten, wurde am Sonntag von 35 Bürger*innen eine große Sandzeichnung angefertigt. Florale Motive und Ideen zur Straßenumgestaltung regten die Passanten an. Die konzentrierte Zeichenaktion beruhigte die Teilnehmer.

Screenshot
Nabij2
Nabij3
Nabij4
Nabij5
Nabij6
Nabij7
Slide
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2023

Deutsch unten

Hafensicht

Strooien van zand,
vluchtig en snel,
oeroud en zo weer voorbij
enkel met volledige aandacht
een lijn die niet stopt
tot de bezem komt

 

Voor Hafensicht heb ik een landkaart ontworpen rond de loop van de rivier de Hase, die moest verdwijnen voor de aanleg van het kanaal. Drie vrouwen tekenen in diepe rust een uur lang aan dit poetische beeld. Intussen ontrolt zich een hectische scene die de strijd rond bouw van het kanaal rond 1900 vertelt. De vernietiging van het zandschilderij is de apotheose van deze openingsscene. Vanuit hier ontvouwt zich de theaterfietstoer  met oa een graafmachine en een installatie met zuilenprojectie: Hafensicht onder regie van Katrin Orth, geproduceerd door het Piesberger Gesellschaftshaus Osnabrück.

 

Screenshot
Nabij2
Nabij3
Nabij4
Nabij5
Nabij6
Nabij7
Slide
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2023

Na Bij
Vorm van ontmoeten

een project samen met Barbara Groeneveld op rand van corona:

2022: We kunnen elkaar weer een hand geven. Ervaren we de ander in die nabijheid anders dan met anderhalve meter tussen ons? Willen en durven we nog wel zo nabij te komen?

Nabij is een kunstproject over elkaar ontmoeten en weer vasthouden in de periode waarin we de anderhalve meter samenleving loslaten. Met het loslaten van de regels is de afstand tot de ander namelijk nog niet uit ons systeem. Vanuit de reflectie op een samenleving waarin anderhalve meter, polarisatie en angst voor de ander hand in hand lijken te gaan, scheppen Theo van Delft en Barbara Groeneveld met Na Bij een ruimte voor- en een weergave van ontmoetingen. Uit een handdruk waarin twee mensen de tijd voor elkaar nemen, ontstaat een stolling van gips. Uit een veelheid van handdrukken vormen de makers vervolgens een beeldend werk en een weergave van de universele ontmoeting in drie korte films.

Publieksreacties:

“Ik heb er een warm hart van. Niet alleen een warme hand maar ook een warm hart.”

“Door jullie project voel ik dat ik er nog helemaal niet aan toe ben. Ik zit helemaal nog in mijn eigen bubbel en dat hou ik nog even zo.”

“Het is bijna zoals bloedbroeders worden.”

Nabij12_IMG_3603
Nabij13_IMG_3596
Nabij14_IMG_3595
Nabij15_IMG_3597
Nabij16_IMG_3629
Nabij17_IMG_3641
Nabij18_IMG_3645
Nabij19_IMG_3651
Nabij20_IMG_3657 kopiëren
Nabij21_IMG_3658
Slide
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2021

Installatie in samenwerking met Jesse van Delft,
Onderdeel van Het Visuele Geheugen
in de Elleboogkerk in Amersfoort in opdracht van de Stadsgallerij.

Toen mijn lichaam begon te vertellenStokken Uitademen Verslappen VerslikkenStarenUitdrogen Lachen RimpelenVerkleuren Oplopen UitvallenTerugtrekkenOp een dag begon mijn lijf tegen me te praten. Ze zei: “Jij beschermt me. Je beschermt me tegen kou, hitte, honger en dorst. Tegen het zien en ervaren van verdriet, angst en boosheid. Je probeert mij fit en jong te houden, mijn tere huid te zachten. Je ver-mijdt risico’s om mij geen zeer te doen. Je omarmt me”. “Maar,” ging mijn lijf verder: “Net als ik, ervaren alle lichamen hartelijkheid, een glimlach, een volle buik, een tevreden blik; als ook: handen te kort, onrust in de maag, trillende benen, lege ogen of knagende tanden”. “Zou je hen daarom niet net zo beschermen als dat je mij beschermt?”. Onder de loep AanspannenOntspannen Bootcampen Verbranden Rijden Trekken Zoenen ZwetenHuilen KnarsetandenDrinken Schrijven Tekenen LopenMijn lichaam ging verder en vertelde over alle onderdelen waaruit zij bestaat, van de kleinste cellen, tot een groot rond gezicht. Ze vertelde over handen en vele andere ledematen. Over elle-boog, pink, linker bil, kin en een geslachtsorgaan. “Ze zijn met veel en allen verschillend en uniek” zei ze. Ze vroeg waarom ik haar, ‘mijn’ lichaam dan toch als geheel beschouw en bescherm, ondanks dat ze uit 60 biljoen verschillende cellen bestaat? Terwijl ik erover nadacht dat er meer cellen in mijn lichaam zijn dan mensen op aarde ging mijn lijf verder: “Alle anderen, mens en dier, zijn ook verschillend en met veel. Zij willen beschermd worden, net als ik. Ik die bestaat uit velen, allen zo verschillend”. En ze vroeg me meer. “Waarom hoor ik bij jou?” “In welk onderdeel zit jij? In de rug? In het hart? Het hoofd? De linkerdij? In allen tegelijk?” Vallen Lopen Optrekken Billenschuiven KruipenTrekken Afzetten Glijden UitstrekkenPivoteren Vashouden Reiken Kijken Zuigen Aanspannen InademenToen vroeg mijn lijf: “Je voelt geen pijn als een ander hoofdpijn heeft, maar waarom beschermt jouw hand jouw voet wanneer jij je kleine teen stoot? Waarom verzorgt jouw hand jouw voet en jij de ander niet?” Een beeld vormde zich in mijn bewustzijn. Een beeld van duizenden armen, benen, hoofden; hangend in de lucht. Een beeld waarin mensen ledematen uitkiezen, ze in een winkel-mand stoppen, er in grote letters ‘van mij’ op schrijven. Waarin ze de winkel uit lopen en fysieke en mentale sensaties beginnen te voelen, via de handen en voeten en neuzen en kleine tenen in hun mandje. Via die handen en voeten en neuzen en kleine tenen die zij hebben gekocht en niet via die handen en voeten en neuzen en kleine tenen uit een andere winkelmand. “Waarom? Waar is dat goed voor?”

IMG_6041TheovanDelftSpeigelreflex054
IMG_6062TheovanDelftSpeigelreflex071
IMG_6069TheovanDelftSpeigelreflex073
IMG_5927TheovanDelftSpeigelreflex045
IMG_5825TheovanDelftSpeigelreflex029
IMG_5704TheovanDelftSpeigelreflex004
IMG_5724TheovanDelftSpeigelreflex008
zIMG_5564
IMG_5592
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2018

Tijdens Kaalstaart 2018 zijn honderden foto’s gemaakt van het publiek met Zwartwaterspiegel. De schijnbaar normale manier waarop we de werkelijkheid zien wordt verstoort door wind en water.

‘Mala Millingen’

3 juni 2017, op beide oevers bij  Millingen aan de Rijn

Twee mensen, een man en een vrouw laten zich scheiden door de rivier. Eén dag lang maken zij beiden kralen voor een levensgroot kralensnoer. De reizigers op de pont maken de verbinding. Zij dragen de ketting naar de overkant en rijgen daar een nieuwe kraal aan het snoer. Daar neemt een andere reiziger het kralensnoer over en brengt hem weer terug. Zo reist de mala de hele dag over de rivier, heen en weer, van noord naar zuid, van hier naar daar. Bij iedere oversteek verzamelt hij weer een kraal, wordt langer en rijker.

Helpt u mee? Draag het kralensnoer dan naar de overkant.

 

 

Mala Millingen is een kunstproject van Marijke Schurink en Theo van Delft. Zij verblijven in de Telpost Millingen, verzamelen inspiratie en maken daar kunst. Op tweede pinksterdag 5 juni bent u welkom om daar te zien wat zij hebben verzameld.

01steinbercherLikinmderwagenleeg01
02steinbrecher Rainer02
03steinbrecherKinderwagen03
04Steinbrecherleunend04
05steinbrecherboven05
06Ralf06
08saalmensen08
09saalleeg09
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Vier generaties vrouwen weerspiegelen de tijd. De tijd wist de verschillen uit tussen de individuele personen. Besta ik wel afgescheiden en onafhankelijk van anderen?

Voor de Kunstvaarroute heb ik 12 dochters van de Amersfoortse familie Tijmensen geportretteerd. Samen vormen zij één persoon die je ouder ziet worden. De projectie versmelt met het gewelf van de brug waar hij onder is geprojecteerd. Het werk is alleen vanaf de Langegracht te zien, tot eind oktober.

met dank aan de familie Tijmensen

In dee hal van het gemeentehuis Amersfoort is een sequentie te zien van foto’s van Amersfoorters van 0 tot 100 jaar oud.

liberkeiinomgeving1000
turksejongens1000
Slide
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2001

Het beeld DiaSteen gaat over vriendschap. Zusterstad Liberec heeft Amersfoort een blok graniet geschonken als blijk van waardering en als symbool voor de goede verstandhouding. De Zonnehof, centrum voor moderne kunst heeft Theo van Delft opdracht gegeven een kunstwerk te maken met deze kei. In dit kunstwerk fungeert de kei van Liberec letterlijk als een podium waarop vriendschap kan worden beleden en vastgelegd. In de plaat die dwars op de kei wordt geplaatst, is de Amersfoortse kei uitgespaard. Een ieder kan zich zo laten fotograferen op de kei uit Liberec met die van Amersfoort als getuige op de achtergrond. Het beeld kan aanleiding geven voor allerlei series en portretreeksen waarin de vriendschapsband nog eens extra kan worden benadrukt. De kunstenaar wil hiertoe zelf een aanzet geven en als eerste de wijkbewoners vastleggen.