Archief



2023

Deutsch unten

FreiSand

Waarop maandag de auto’s voorbijrazen werd op zondag door 35 burgers een grote zandtekening gemaakt. Florale motiven en ideeën voor herinrichting van de straat prikkelden de voorbijganger. De geconcentreerde tekenactie verstilde de deelnemers.

Während am Montag die Autos vorbeirasten, wurde am Sonntag von 35 Bürger*innen eine große Sandzeichnung angefertigt. Florale Motive und Ideen zur Straßenumgestaltung regten die Passanten an. Die konzentrierte Zeichenaktion beruhigte die Teilnehmer.

Nabij12_IMG_3603
Nabij13_IMG_3596
Nabij14_IMG_3595
Nabij15_IMG_3597
Nabij16_IMG_3629
Nabij17_IMG_3641
Nabij18_IMG_3645
Nabij19_IMG_3651
Nabij20_IMG_3657 kopiëren
Nabij21_IMG_3658
Slide
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2021

Installatie in samenwerking met Jesse van Delft,
Onderdeel van Het Visuele Geheugen
in de Elleboogkerk in Amersfoort in opdracht van de Stadsgallerij.

Toen mijn lichaam begon te vertellenStokken Uitademen Verslappen VerslikkenStarenUitdrogen Lachen RimpelenVerkleuren Oplopen UitvallenTerugtrekkenOp een dag begon mijn lijf tegen me te praten. Ze zei: “Jij beschermt me. Je beschermt me tegen kou, hitte, honger en dorst. Tegen het zien en ervaren van verdriet, angst en boosheid. Je probeert mij fit en jong te houden, mijn tere huid te zachten. Je ver-mijdt risico’s om mij geen zeer te doen. Je omarmt me”. “Maar,” ging mijn lijf verder: “Net als ik, ervaren alle lichamen hartelijkheid, een glimlach, een volle buik, een tevreden blik; als ook: handen te kort, onrust in de maag, trillende benen, lege ogen of knagende tanden”. “Zou je hen daarom niet net zo beschermen als dat je mij beschermt?”. Onder de loep AanspannenOntspannen Bootcampen Verbranden Rijden Trekken Zoenen ZwetenHuilen KnarsetandenDrinken Schrijven Tekenen LopenMijn lichaam ging verder en vertelde over alle onderdelen waaruit zij bestaat, van de kleinste cellen, tot een groot rond gezicht. Ze vertelde over handen en vele andere ledematen. Over elle-boog, pink, linker bil, kin en een geslachtsorgaan. “Ze zijn met veel en allen verschillend en uniek” zei ze. Ze vroeg waarom ik haar, ‘mijn’ lichaam dan toch als geheel beschouw en bescherm, ondanks dat ze uit 60 biljoen verschillende cellen bestaat? Terwijl ik erover nadacht dat er meer cellen in mijn lichaam zijn dan mensen op aarde ging mijn lijf verder: “Alle anderen, mens en dier, zijn ook verschillend en met veel. Zij willen beschermd worden, net als ik. Ik die bestaat uit velen, allen zo verschillend”. En ze vroeg me meer. “Waarom hoor ik bij jou?” “In welk onderdeel zit jij? In de rug? In het hart? Het hoofd? De linkerdij? In allen tegelijk?” Vallen Lopen Optrekken Billenschuiven KruipenTrekken Afzetten Glijden UitstrekkenPivoteren Vashouden Reiken Kijken Zuigen Aanspannen InademenToen vroeg mijn lijf: “Je voelt geen pijn als een ander hoofdpijn heeft, maar waarom beschermt jouw hand jouw voet wanneer jij je kleine teen stoot? Waarom verzorgt jouw hand jouw voet en jij de ander niet?” Een beeld vormde zich in mijn bewustzijn. Een beeld van duizenden armen, benen, hoofden; hangend in de lucht. Een beeld waarin mensen ledematen uitkiezen, ze in een winkel-mand stoppen, er in grote letters ‘van mij’ op schrijven. Waarin ze de winkel uit lopen en fysieke en mentale sensaties beginnen te voelen, via de handen en voeten en neuzen en kleine tenen in hun mandje. Via die handen en voeten en neuzen en kleine tenen die zij hebben gekocht en niet via die handen en voeten en neuzen en kleine tenen uit een andere winkelmand. “Waarom? Waar is dat goed voor?”

2020



Slide
SpelenPlay
Dwang01
Dwang02
Dwang03
Dwang09
Dwang07
Dwang06
Dwang05
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

Een introductiefilm (5 minuten) voor de nieuwe tentoonstelling van Gedenkstätte Augustaschacht, over de context van dit nazi arbeids heropvoedingkamp nabij Osnabrück.

 

Toen de vraag kwam of ik deze film wilde maken, dacht ik meteen: begin bij de houtskool animaties van William Kentridge. Teken, veeg uit, teken, veeg uit, teken…

Met dank aan:
Marijke Schurink, Michael Gander, Ralf Siebenand, Herman Schlooz, Jan van Delft en
Janine Doerry, Lennart van Wylick, Thomas Costbudde, Manfred Pomorin, Coen Kerkhof, Rüdiger Rosenhagen, Christof Henken, Luca Langnau, Christina Neese.

sportglobe2018D1200
sportglobe2018A1200
sportglobe2018C1200
sportglobe2018B1200
sportglobe2018E1200
zusvanjudoer1200
Sportvrouw2018YoniHeering
Sportgala Amersfoort 2018
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow


2018

Tijdens het Amersfoorts Sportgala zet de stad sporters uit de Keistad  een feestelijke avond in het zonnetje. Wie is dit jaar verkozen tot Sportman, Sportvrouw, Sporttalent en Sportploeg van het jaar?

De winnaars ontvangen de Amersfoortse Sportglobe, een speciale prijs ontworpen door Theo van Delft. Omroep EVA doet verslag van de aanbieding van de prijs.

over het ontwerp:

In gesprekken met sporters viel me één uitspraak bijzonder op: ‘Medailles zijn voor de buitenwacht, voor mij als sporter telt iedere overwinning op mijzelf.’ Door alsmaar te werken aan nog een betere versie van zichzelf stijgt de sporter boven zichzelf uit. Dit streven gaat verder dan de wereld van de sport alleen, het kan symbool staan voor de levenshouding die zo kenmerkend is voor deze tijd: het beste uit onszelf halen.

 

(meer…)

Monument voor de Freules van Beckum die in1544 verbrandt zijn omdat ze trouw beleven aan hun doopsgezinde geloof. Deze opdracht van Kunstenlab Deventer  is het elfde kunstwerk in het Canonkunstproject.

 

Freulespoor
Voor het kunstwerk in de gemeente Hof van Twente is de geschiedenis van de Freules van Beckum het uitgangspunt. De freules zijn vanwege hun geloof in 1544 veroordeeld en op het Galgenveld even buiten Delden op de brandstapel terechtgesteld op 13 november.

Het kunstwerk bestaat uit twee delen. Hoog boven het laantje van het Morshuis hangt een metalen schaal tussen de bomen. Uit deze doopschaal komt een spoor van voetafdrukken, alsof iemand door de lucht een wandeling maakt. Het spoor van deze voetstappen zien we terug boven de Rijssenseweg, vlakbij het galgenveld. Daar bewegen de voetstappen zich in een golvende lijn door een stalen kooi. De voetafdrukken verwijzen naar de onzichtbare sporen die de freules hebben nagelaten; De macht heeft de diepgevoelde overtuiging niet kunnen tegenhouden.
De schaal, het spoor en de kooi zijn als de woorden van een gedicht dat geschreven wordt in het Twentse landschap.

Het kunstwerk gaat niet alleen over vroeger, maar ook over vandaag. De voetstappen in het spoor zijn van Dilvin, een vrouw die twintig jaar geleden uit Koerdistan naar Nederland is gevlucht omdat zij haar overtuigingen niet wilde opgeven.

 

De joffers van Beckum – Koos Geerds
naar de takkenbos dicht om gindse paal
schrijden zij voort al zingend een lied
omdat zij wandelden naar Woord en Geest
voor niets bevreesd zelfs voor de duivel niet

wie water op het voorhoofd heeft gevoeld
heeft deel gekregen aan een hoger rijk
die kent een Heer van louter zaligheid
en acht de wereld enkel stof en slijk

de rook is dicht en de vlammen slaan toe
de dood komt haastig en een stilte valt
want ieder die het ziet wordt zich bewust
van diepe leegte in zijn eigen ziel

hier is een ruimte van geweten
die door geen macht ter wereld kan bezet
wie haar bewonen zijn voorgoed bevrijd
van angst voor dwang want liefde is hun wet

 

Diverse publicaties zijn geschreven bij de realisatie van dit werk, zoals op doopsgezind.nl
en door Bouke Wouda 

Er is ook een wandeling langs de twee delen van het beeld: het Jofferspad. bij de VVV te bestellen

tijdenwinkelcontactbla12_1200
tijdenwinkel_900
Slide
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2007

Achter het venster van een oude speelgoed winkel zie je een denkbeeldige ruimte, die werkt als een zonnewijzer, dag en nacht. Het licht uit de ramen, en door door de vloer valt op muren en het plafond, en wijst daarmee te tijd aan. Ook ’s nachts schijnt de zon van onderen de ruimte binnen, alsof de aarde speciaal voor deze kamer het zonlicht doorlaat.

Onze beleving van tijd is welbeschouwd niet lineair. Soms gaat hij snel, soms traag, in onze geest schieten we op en neer van toekomst naar verleden en soms rusten we even in het nu.

In de Tijdenwinkel schuiven verschillende tijdschalen bij elkaar in één beeld. Het licht van de zon geeft de uren aan aan. De jaren zijn afleesbaar aan andere elementen uit de stad: bewoners van alle leeftijden.

Tijdenwinkel was deel van Lumineus Amersfoort, een multimedia- en lichtkunstroute door de binnenstad van Amersfoort, op initiatief van Annelou Evelein

liberkeiinomgeving1000
turksejongens1000
Slide
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2001

Het beeld DiaSteen gaat over vriendschap. Zusterstad Liberec heeft Amersfoort een blok graniet geschonken als blijk van waardering en als symbool voor de goede verstandhouding. De Zonnehof, centrum voor moderne kunst heeft Theo van Delft opdracht gegeven een kunstwerk te maken met deze kei. In dit kunstwerk fungeert de kei van Liberec letterlijk als een podium waarop vriendschap kan worden beleden en vastgelegd. In de plaat die dwars op de kei wordt geplaatst, is de Amersfoortse kei uitgespaard. Een ieder kan zich zo laten fotograferen op de kei uit Liberec met die van Amersfoort als getuige op de achtergrond. Het beeld kan aanleiding geven voor allerlei series en portretreeksen waarin de vriendschapsband nog eens extra kan worden benadrukt. De kunstenaar wil hiertoe zelf een aanzet geven en als eerste de wijkbewoners vastleggen.

la mamabel300
Mamabelflyer
Mamabel
Slide
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2020

Een toverlantaarn die je
boven je deurbel bevestigt.
Als iemand aanbelt wordt in het kastje
jouw hartewens zichtbaar gedurende tien seconden.

In opdracht van Stichting La Mama 2000 en de gemeente Amersfoort jaar: 1999 / 2000.

 

techniek: lampje met electronische schakeling aan deurbel, kunststof frontje met zeefdruk van gotisch raam, transparant plaatje voor individuele wens.

 400 stuks 16x7x3 cm