Archief

Vier generaties vrouwen weerspiegelen de tijd. De tijd wist de verschillen uit tussen de individuele personen. Besta ik wel afgescheiden en onafhankelijk van anderen?

Voor de Kunstvaarroute heb ik 12 dochters van de Amersfoortse familie Tijmensen geportretteerd. Samen vormen zij één persoon die je ouder ziet worden. De projectie versmelt met het gewelf van de brug waar hij onder is geprojecteerd. Het werk is alleen vanaf de Langegracht te zien, tot eind oktober.

met dank aan de familie Tijmensen

tijdenwinkelcontactbla12_1200
tijdenwinkel_900
Slide
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2007

Achter het venster van een oude speelgoed winkel zie je een denkbeeldige ruimte, die werkt als een zonnewijzer, dag en nacht. Het licht uit de ramen, en door door de vloer valt op muren en het plafond, en wijst daarmee te tijd aan. Ook ’s nachts schijnt de zon van onderen de ruimte binnen, alsof de aarde speciaal voor deze kamer het zonlicht doorlaat.

Onze beleving van tijd is welbeschouwd niet lineair. Soms gaat hij snel, soms traag, in onze geest schieten we op en neer van toekomst naar verleden en soms rusten we even in het nu.

In de Tijdenwinkel schuiven verschillende tijdschalen bij elkaar in één beeld. Het licht van de zon geeft de uren aan aan. De jaren zijn afleesbaar aan andere elementen uit de stad: bewoners van alle leeftijden.

Tijdenwinkel was deel van Lumineus Amersfoort, een multimedia- en lichtkunstroute door de binnenstad van Amersfoort, op initiatief van Annelou Evelein

In dee hal van het gemeentehuis Amersfoort is een sequentie te zien van foto’s van Amersfoorters van 0 tot 100 jaar oud.

In een lijn dwars door het park borrelt de aarde en spettert het water omhoog, zoals de stippellijn die een mitrailleur in het landschap achter laat. Is het de aarde zelf, die vanuit de diepte een ritmisch salvo omhoog schiet? Is het een lekkende gasleiding onder Huis Doorn? Of herinnert het landschap zich een nachtmerrie  van keizer Wilhelm II die hier als vluchteling uit Duitsland was neergestreken.

Een nieuwe zichtlijn nodigt uit tot bespiegeling, zoals dat hoort in een Engelse tuin.

2002

Inside Eyes
Inside Hearth
Inside Feet

 

Een blik naar binnen.
Wat beweegt er?
Hoe kleurt het daar?

 

Zulke vragen heb ik onderzocht met deze 3 lichtobjecten waar water, olie en licht een spel spelen met foto’s van lichaamsgebieden.

Inside Eye is permanent te zien in het gemeentehuis van Amersfoort naast de balei van de bodes.





2002

Een sleutelwerk uit 2002 over de kracht van water.



2002

Een sleutelwerk uit 2002 over de kracht van aarde en isnpiratie

liberkeiinomgeving1000
turksejongens1000
Slide
SpelenPlay
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



2001

Het beeld DiaSteen gaat over vriendschap. Zusterstad Liberec heeft Amersfoort een blok graniet geschonken als blijk van waardering en als symbool voor de goede verstandhouding. De Zonnehof, centrum voor moderne kunst heeft Theo van Delft opdracht gegeven een kunstwerk te maken met deze kei. In dit kunstwerk fungeert de kei van Liberec letterlijk als een podium waarop vriendschap kan worden beleden en vastgelegd. In de plaat die dwars op de kei wordt geplaatst, is de Amersfoortse kei uitgespaard. Een ieder kan zich zo laten fotograferen op de kei uit Liberec met die van Amersfoort als getuige op de achtergrond. Het beeld kan aanleiding geven voor allerlei series en portretreeksen waarin de vriendschapsband nog eens extra kan worden benadrukt. De kunstenaar wil hiertoe zelf een aanzet geven en als eerste de wijkbewoners vastleggen.