2017
Een video installatie als onderdeel van Linie in Lichterlaaie 2016, met 7 projecties op vloer en wand van de kazematten van Fort Lunet IV in Utrecht. Uitgangspunt was de monotone afzondering van de bewoners van het waterliniefort.
Met de externe link zie je een 360 º impressie w.aar je doorheen kunt bewegen
Op de mogelijke lokatie van inslag van de meteoriet van Diepenveen.
Onder luid gesis viel hij voor de voeten van een dagloner in het zand op 27 oktober 1873. Ruim vier miljard jaar zwierf hij door de ruimte, nog vóór de aarde zijn vorm vondt. De korte flits van de landing is alles wat je hier ziet.
Als ik omhoog kijk waar hij vandaan komt, val ik in de put van de tijd, voorbij de oorsprong. Kan ik zo lang denken, zo’n kort moment opmerken?
Onderdeel van het kunstwandelproject ‘Om even bij stil te staan’
‘Groene Rivier’ was te zien tijdens ‘Kunst van hier tot Ginder‘, in opdracht van KunstenLab Deventer.
Hier enkele fragmenten te zien uit een film waarin 12 maanden voorbijtrekken in 24 uur.
Achter het venster van een oude speelgoed winkel zie je een denkbeeldige ruimte, die werkt als een zonnewijzer, dag en nacht. Het licht uit de ramen, en door door de vloer valt op muren en het plafond, en wijst daarmee te tijd aan. Ook ’s nachts schijnt de zon van onderen de ruimte binnen, alsof de aarde speciaal voor deze kamer het zonlicht doorlaat.
Onze beleving van tijd is welbeschouwd niet lineair. Soms gaat hij snel, soms traag, in onze geest schieten we op en neer van toekomst naar verleden en soms rusten we even in het nu.
In de Tijdenwinkel schuiven verschillende tijdschalen bij elkaar in één beeld. Het licht van de zon geeft de uren aan aan. De jaren zijn afleesbaar aan andere elementen uit de stad: bewoners van alle leeftijden.
Tijdenwinkel was deel van Lumineus Amersfoort, een multimedia- en lichtkunstroute door de binnenstad van Amersfoort, op initiatief van Annelou Evelein
In een lijn dwars door het park borrelt de aarde en spettert het water omhoog, zoals de stippellijn die een mitrailleur in het landschap achter laat. Is het de aarde zelf, die vanuit de diepte een ritmisch salvo omhoog schiet? Is het een lekkende gasleiding onder Huis Doorn? Of herinnert het landschap zich een nachtmerrie van keizer Wilhelm II die hier als vluchteling uit Duitsland was neergestreken.
Een nieuwe zichtlijn nodigt uit tot bespiegeling, zoals dat hoort in een Engelse tuin.
Het beeld DiaSteen gaat over vriendschap. Zusterstad Liberec heeft Amersfoort een blok graniet geschonken als blijk van waardering en als symbool voor de goede verstandhouding. De Zonnehof, centrum voor moderne kunst heeft Theo van Delft opdracht gegeven een kunstwerk te maken met deze kei. In dit kunstwerk fungeert de kei van Liberec letterlijk als een podium waarop vriendschap kan worden beleden en vastgelegd. In de plaat die dwars op de kei wordt geplaatst, is de Amersfoortse kei uitgespaard. Een ieder kan zich zo laten fotograferen op de kei uit Liberec met die van Amersfoort als getuige op de achtergrond. Het beeld kan aanleiding geven voor allerlei series en portretreeksen waarin de vriendschapsband nog eens extra kan worden benadrukt. De kunstenaar wil hiertoe zelf een aanzet geven en als eerste de wijkbewoners vastleggen.